Scen och dansspelning med Bröderna Trück på Trolldragets vinterstämma i Trollhättan den 14 Januari! Lite överraskning men mycket kul! Ibland gör jag ett inhopp med mina gamla bröder och så var det under 2016 också! Morsomt! Först på dragspelsstämman i Trollhättan i början av Januari, mitt i Juli på Tidaholms torg och senast i december i Gullspång. Bröderna Trück - Hjogubbar 2009 Bilder: USA 2008 / Skansen 2006 YouTube - Bröderna Trück på Skansen MT .pdf Bröderna Trück Snygg recension från Mariestadteatern klicka på gul text! CD Producerad av Karlssons Musik i Fjärås Boken "Svenska Dragspelare" Del 1 173 sidor med bilder och presentationer av enskilda dragspelare, grupper och klubbar kan köpas från: Bokförlaget Norlén & Slottner, Hamngatan 31, 671 31 Arvika, Tel: 0570-149 20 www.bokforlaget.com BRÖDERNA TRÜCK Bröderna Trück är etablerade i dragspelsvärlden i hela Skandinavien. För en större allmänhet blev namnet först bekant när "Dinah" en av låtarna från första CD´n spelades i Melodikrysset sommaren 1999. Sen dess har deras musik spelats i många radioprogram över hela Norden, bl.a i NRK:s populäraste sommarprogram, Reiseradioen, som direktsänds från Oslo. Gruppen har också medverkat i STV:s publikfavorit Allsång på Skansen och i TV4:s nyhetsmorgon från Karlstad. 2008 gjorde gruppen en 15 dagars turné i Minnesota och Nord-Dakota! Gruppen har spelat in 4 st CD och en äkta 78-varvare fram till 2011. På alla skivor inklusive 78:an medverkar Bo Simensen på gitarr men från den 1 jan 2011 finns han ej längre med i gruppen, hans sista ordinarie spelning blev vinterstämman i Handen/ Haninge i dec 2010. Ny gitarrist är Gabriel Karlsson från Skövde. Bröderna Trück har fått sitt namn efter det höga trycket i deras musik. Det tyska y som ingår i namnet antyder att stämmorna i dragspelen från starten var tyska. Alla är bröder men inte med varandra förutom Eleonore som bara är syster till sin bror! Gruppen spelar ej traditionell dragspelsmusik utan har hämtat sin inspiration från den legendariske dragspelaren från Söder, Nisse Lind. Nisse var den förste dragspelaren som använde sitt instrument att spela hotmusik på och gjorde under sin karriär ett stort antal skivor, många tillsammans med Alice Babs. Under trettiotalet skapade Nisse Linds hot trio en fullkomlig hotfeber i de svenska folkparkerna. I längre scenprogram spelar Bröderna Trück dock en blandad repertoar för att tillfredställa olika önskemål bland publiken. Hotmusiken var en typ av snabb jazz och kan väl kallas sin tids rockmusik. Vi i Bröderna Trück blev väldigt glada att vi fick chansen att medverka i SVT:s jättesuccéprogram "Allsång på Skansen" 2006 och vi tackar också alla som på olika sätt hört av sig med positiva kommentarer och på många olika sätt visat att de uppskattar det vi håller på med. Vi tror också att den musikhandlare som i Wassbacken förutspådde ett återväckt intresse för instrumentet dragspel som en följd av vår medverkan fått rätt! Förutom det kulturstipendie som orkestern (till glädje för oss och många andra dragspelare med sinne för PR) tilldelades 1999 av Töreboda kulturnämnd utsågs Eleonore till Årets Gräfsnäsflicka 2001 viket även innebar ett stipendie från Västergötlands Dragspelsförbund. En uppföljare till debutskivan, A Nostalgic Flashback, och med titeln, Good morning, kom ut i juni 2001 och har vid många tillfällen spelats i P4 samt flitigt på många svenska och norska lokalradiostationer, producent är Karlssons musik i Fjärås med Lars Karlsson och Anders Jernquist som inspelningstekniker. Skivan har recenserats i många fack och dagstidningar bl.a: Om Jazz (OJ) och Västerbottenskuriren som hade den festligaste av dem alla! Den 25 januari 2003 spelade Anders Eldeman flera låtar av gruppen i sitt mycket omtyckta program, Dacapo, i P4. Nämnde Anders tog även med en av låtarna i sin sammanställning över 2003 års bästa Dacapolåtar i januari 2004 i P4. Ytterligare en CD kom ut sista veckan i maj 2004, inspelad i Halmstad i februari 2004 och den innehåller en rad svängiga, vackra och kul låtar. Även denna skiva har producerats av Karlssons Musik i Fjärås. Medverkande: Eleonore Larsson Töreboda Sång Martin Andersson Töreboda Dragspel, sång Magnus Sandgren Hallsberg Dragspel Kristian Karlsson Skövde Gitarr (Ståbas) Jonas Huhtala Borås Ståbas Johan Krussgård Skövde Trummor
Ibland medverkar: Roland Brandt Trollhättan Ståbas (Greta) Thomas L Tjäder Leksand Ståbas Jazz-Leif Södergren Borlänge Ståbas Allan Gustavsson Töreboda Ståbas Per-Arne Johansson Tived Trummor Bo Simensen Töreboda Gitarr Gabriel Karlsson Skövde Gitarr
|
Senast Uppdaterad d 2019-01-16
Att spela med ett gäng som Bröderna Trück är ett sätt att leva som få får uppleva. Det har givit många fina upplevelser och vi har fått många nya bekanta på alla plan i många länder. Med så pass många spelningar som vi hade under en säsong så kan det vara skönt med en liten paus över helgerna men när vi kommer fram till vårstarten så känns det spännande och uppfriskande att få komma ut och möta nya utmaningar.
Drömmen om Skansen gick i lås 2006! Nästa stora dröm slog in 2008 - USA-Turné!
Bröderna Trücks spelorter 2013
Finns på Bröderna Trücks Officiella Hemsida
Bilder på "gamla" Trück t.o.m. 20101231
Av Rolf Haglund
Recention: Smålandsposten 28 September 2004
Å så svänger vi ett tag
Bröderna Trück. Bolag: Karlssons musik
Nostalgi är en väsentlig faktor i många av dagens subkulturer, även om det är helt olika tidsepoker man svärmar för. Somliga klär sig i rustning och hänger på medeltidsveckor, andra låter i stället sy upp en helt tidsenlig swingpjattsutstyrsel. Det är ur det perspektivet man får betrakta Bröderna Trück och deras tredje platta: Å så svänger vi ett tag. Här har vi en ungdomlig ensemble som ägnar sig åt att göra minutiöst utförda dragspels-covers av urgamla jazz-klassiker som Summertime, How do you do mister Swing och Vårt eget Blue Hawaii. Enligt egen utsago vill de återskapa soundet från den legendariske Nisse Lind, den förste dragspelaren som använde sitt instrument till att spela hotmusik på. Jag vet inte om detta är ironiskt menat eller inte, men strängt taget spelar det inte någon roll eftersom hela projektet är så grundligt genomfört. Om det inte var så här dragspelsjazz lät på 1930-talet, så är det i alla fall så här det borde ha låtit. Den här plattan är alltså innovativ utan att vara nyskapande, vilket väl är en bedrift i sig.
Av: Kris Åsard
Gräm dig inte över en förlorad tia i åratal, du riskerar att dö ihågkommen som en gnällspik!